Τρίτη, 14 Φεβρουαρίου 2017

Σχετικά με την οργάνωση συζήτησης για την προπαγάνδα

Γιώργος Φλέσσας
ΚΟΒ Νότιας Λαμίας

Συντρόφισσες και σύντροφοι,
Με τη δημοσίευση των Θέσεων της ΚΕ του Κόμματος ενόψει του 20ού Συνεδρίου και στα πλαίσια του προσυνεδριακού διαλόγου, θα ήθελα να κάνω ορισμένα σχόλια και προτάσεις, ώστε να βοηθήσω στο βασικό στόχο των Θέσεων που είναι το ατσάλωμα του Κόμματος ως Κόμμα της επαναστατικής ανατροπής.
Στον τομέα της προπαγάνδας θεωρώ ότι το Κόμμα υστερεί σημαντικά.
O άξονας αστών πολιτικών και κεφαλαίου χρησιμοποιούν άριστα την προπαγάνδα και την κοινωνική μηχανική σε συνεργασία με τον ιστό των ΜΜΕ που έχουν δημιουργήσει, ώστε να χειραγωγούν τις μάζες και ταυτόχρονα να δημιουργούν την ψευδαίσθηση της δημοκρατίας και της ελεύθερης και ανεπηρέαστης επιλογής στους πολίτες.
Ο όρος προπαγάνδα είναι λατινικός και σημαίνει «διάδοση». Χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά από την καθολική εκκλησία στα χρόνια του αγώνα κατά του προτεσταντισμού.

Πολλοί περισσότεροι παράγοντες από όσους καταλαβαίνουμε επηρεάζουν τη λήψη αποφάσεων. Δεν χειραγωγεί η πληροφορία τις μάζες αλλά το υποσυνείδητο. Η πληροφορία ΔΕΝ κατευθύνει τις μάζες.
Οι αστοί προπαγανδιστές σε συνεργασία με ψυχολόγους πρότειναν τη μελέτη των ανθρώπινων συναισθημάτων.
Ο Λίπμαν λέει πως «ο βασικός μηχανισμός της ψυχολογίας της μάζας είναι το ζωώδες ένστικτο». Πίστευε πως οι άνθρωποι στους δρόμους δεν καθοδηγούνται από το μυαλό αλλά από το νευρικό τους σύστημα. Η βασική ιδέα ήταν ότι ένστικτα και υποσυνείδητες επιθυμίες κρύβονται κάτω από τον πολιτισμό. Ξυπνώντας τις κρυφές επιθυμίες του κόσμου και συνδέοντάς τες με τα προϊόντα, είχε επινοήσει ένα νέο τρόπο χειραγώγησης των μαζών. Τον αποκαλούσε «Η μηχανική της συγκατάθεσης».
Οι ιδέες ψυχολόγων και ψυχιάτρων σχετικά με τη χειραγώγηση των μαζών μετέτρεψαν την αστική δημοκρατία σε ηρεμιστικό. Ετσι, δινόταν στον κόσμο ένα «φάρμακο» για να αισθάνεται καλά και να μπορεί να αντιδρά στα προβλήματα και στην δυστυχία, χωρίς να προσπαθεί να αλλάξει τις συνθήκες που τα προκάλεσαν.
Οι μάζες φιλτράρουν τις ιδέες και τα εξωτερικά ερεθίσματα μέσω του ατομικισμού.
Μετά το οικονομικό κραχ του 1929 στις ΗΠΑ και στην Ευρώπη, η κατάσταση ήταν έκρυθμη επειδή οι μάζες θεωρούσαν τις επιχειρήσεις υπεύθυνες για την καταστροφή. Οι επιχειρήσεις τότε απευθύνθηκαν ξανά σε ψυχολόγους - ψυχιάτρους και στο επάγγελμα που είχαν επινοήσει, τις δημόσιες σχέσεις. Ο κόσμος των επιχειρήσεων άρχισε να συνασπίζεται και να συζητά πώς θα οργανώσει ιδεολογικό πόλεμο και θα συνδέσει την έννοια της δημοκρατίας με την ιδιωτική πρωτοβουλία. Ετσι, υπό την αιγίδα της οργάνωσης που υπάρχει ακόμη, την «εθνική ομοσπονδία κατασκευαστών», και περιλαμβάνει όλες τις μεγάλες επιχειρήσεις των ΗΠΑ, ξεκίνησε εκστρατεία που διέδιδε εσκεμμένα τη συναισθηματική σχέση του πολίτη με την ιδιωτική επιχείρηση. Η εκστρατεία προωθούσε δραστικά την ιδέα ότι οι επιχειρήσεις και όχι οι πολιτικοί ήταν που δημιούργησαν τη σύγχρονη Αμερική.
Προσέλαβαν χιλιάδες άτομα για να κάνουν δημόσιες σχέσεις στην εκστρατεία. Πλήρωσαν εκατοντάδες εκατομμύρια σε καταχωρήσεις σε εφημερίδες, περιοδικά, ραδιόφωνα, αλλά επίσης επηρέασαν τους αρχισυντάκτες των εφημερίδων να διαδώσουν τα μηνύματά τους.
Επρόκειτο να δημιουργήσουν μία ουτοπία την οποία θα διαμόρφωνε ο καπιταλισμός. Σε όλη την εκστρατεία κεντρικό θέμα ήταν η σύνδεση των αμερικανικών επιχειρήσεων με τη δημοκρατία. Το πάντρεμα που ήθελαν να κάνουν στη συνείδηση του κόσμου ήταν δημοκρατία = καπιταλισμός και καπιταλισμός = δημοκρατία. Τα κατάφεραν χειραγωγώντας τον κόσμο και κάνοντάς τον να πιστέψει ότι δεν θα είχε πραγματική δημοκρατία χωρίς καπιταλισμό και ελεύθερη αγορά. Υπαινισσόταν ότι δημοκρατία και καπιταλισμός είναι ενωμένα και αδιαίρετα.
Το όραμα ήταν μια νέα μορφή δημοκρατίας στην οποία οι επιχειρήσεις ανταποκρίνονται στις επιθυμίες του κόσμου, μια μορφή στην οποία οι πολιτικοί δεν μπορούν να καταφέρουν τίποτα. Είναι μια μορφή δημοκρατίας που αντιμετωπίζει τους ανθρώπους όχι ως ενεργούς πολίτες αλλά ως παθητικούς καταναλωτές. Αυτό είναι το μυστικό του ελέγχου της μάζας στην αστική δημοκρατία.
Δεν προστάζει ο λαός αλλά οι επιθυμίες του. Ο λαός δεν προστάζει, δεν συμμετέχει στη λήψη αποφάσεων. Ετσι στην αστική δημοκρατία το άτομο περιορίζεται από την ενεργό συμμετοχή στην παθητική κατανάλωση, που κατευθύνεται από ένστικτα και υποσυνείδητες επιθυμίες. Και αν μπορείς να έχεις πρόσβαση σε αυτές τις επιθυμίες, κάνεις τον λαό ό,τι θέλεις.
Τα παραπάνω παραδείγματα τα ανέφερα για να καταλάβουμε τι έχουμε να αντιμετωπίσουμε και σε τι έκταση. Ο,τι εφαρμόζεται στην Αμερική από την αστική τάξη, εφαρμόζεται με τον ίδιο ακριβώς τρόπο στην Ελλάδα και σε ολόκληρο τον κόσμο.
Ο ταξικός αντίπαλος έχει εξελίξει την προπαγάνδα του και την χειραγώγηση της κοινωνίας σε πολύ υψηλό επίπεδο. Αντίθετα, το Κόμμα μας έχει μείνει πολύ πίσω σε αυτή την καθοριστική και αόρατη μάχη. Θα πρέπει να αναρωτηθούμε πώς είναι δυνατόν η Κομμουνιστική κοσμοθεωρία, η οποία είναι η πιο ανθρωπιστική, να μην έχει την αναμενόμενη ανταπόκριση από την πλειοψηφία των ανθρώπων. Ποια είναι η άποψη της νεολαίας για τις Κομμουνιστικές ιδέες; Γιατί ενώ κάποιος είναι προλετάριος, ψηφίζει αστικά κόμματα; Αν κάποιος αγοράσει από καθαρή περιέργεια τον «Ριζοσπάστη» θα τον αγοράσει πάλι; Είναι οι μορφές πάλης που χρησιμοποιούμε αποδεκτές από την κοινωνία; Γιατί δεν υπάρχει ταξική συνείδηση; Πώς θα αντιμετωπίζουμε τις καθημερινές επικοινωνιακές απάτες του αντιπάλου; Τι μέσα διαθέτουμε για αντιπροπαγάνδα και τι απήχηση έχουν στην κοινωνία; Μπορούμε να δημιουργήσουμε δυσπιστία, δυσφορία, αγανάκτηση, σύγχυση, διέγερση και εξέγερση εναντίον της κυβέρνησης και της ηγεσίας της χώρας; Μπορούμε να κατορθώσουμε να μεταμορφώσουμε τα ακροατήρια σε ένοπλα τμήματα;
Συνοπτικά η πρότασή μου για την αντιμετώπιση αυτής της κατάστασης είναι άμεσα η δημιουργία γραφείου προπαγάνδας, το οποίο φυσικά θα έχει διαφορετική ονομασία λόγω της αρνητικότητας της λέξης και στελέχωση από διαφορετικές επιστημονικές ειδικότητες όπως ψυχολόγους, πολιτικούς επιστήμονες, οικονομολόγους, πολιτικούς καθοδηγητές, μάρκετερς, κ.λπ. Δημιουργία παραρτημάτων του γραφείου σε κάθε πρωτεύουσα νομού, που εκτός από τις γενικές κατευθύνσεις που θα παίρνει από το κεντρικό γραφείο, θα είναι υπεύθυνο για την προπαγάνδα και την αντιπροπαγάνδα στην περιοχή του.
Αυτό θεωρώ ότι θα είναι η σωστή βάση και το πρώτο ουσιαστικό βήμα για την αντιμετώπιση του ταξικού αντιπάλου και της συστηματικής διαστρέβλωσης των θέσεών μας, την ορθή διάδοση των ιδεών μας και την αντιμετώπιση της αστικής προπαγάνδας.
Κλείνοντας, να τονίσω ότι απαιτείται ένα πάντρεμα, θα έλεγα, της Μαρξιστικής - Λενινιστικής θεωρίας με τη σύγχρονη κοινωνική πραγματικότητα, σε συνδυασμό με την επιστήμη της προπαγάνδας, ώστε να υπάρξει ιδεολογική αποδοχή των θέσεών μας από ευρύτερα τμήματα της κοινωνίας.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου